RalphBaaij.reismee.nl

opening van de Centre de Formation Samakoun Keita

Vanochtend vroeg hadden we een gigantische regenbui met hevige slagregen, dit komt meer voor in de regentijd hier, gelukkig werd het al snel veel droger , de laatste voorbreidingen werden gedaan , toen ik gisteravond naar bed ging om 00.30 waren de vfouwen nog aan het koken en werd het eten nog voorbereid. bij het ontbijt zag iedereen er op zijn paasbest uit , ons gezelschap had van de gastvrouw Ramata nog specaile kleding gekregen en mij werd gevraagd of ik eea kon verzorgen qua make-up, omdat het zo warm is hier heb ik geen foundation meegenomen alleen potloden en poeder make-up, Het was werkelijk een eer om hier te mogen opmaken , hardstikke leuk ! De prachtige kleding die Ramata aan had en ook de andere vrouwen was speciaal gemaakt voor deze gelegenheid, ook onze overhemden en de prachtige jurken van de dames van de Nederlandse delegatie.

De Opening was toch wel formeel, afgevaardigden van het ministerie van onderwijs uit Bamako en ondermeer de Nederlandse Ambassadeur Hare Exellentie mevrouw van der Laan met haar eerste secretaris waren hierbij aanwezig evenals de dorpsoudsten en dan de vele vele kinderen, ook het ministerie van onderwijs uit Bamako was vertegenwoordigd en vertegenwoordigers van andere scholen.

We werden getrakteerd op zang en dans van een aantal meisjes en na het officiele gedeelte , was er een maaltijd , aangezien ik mijn bakje met gefrituurde aardappelen en kip niet geheel leeg at evenals twee andere gasten bood ik dit een groepje kinderen aan , het bakje vloog door het groepje heen , zo graag wilde ze dit hebben, ik had hier behoorlijk veel emotie bij !! , op dat moment besefte ik ineens weer hoe dankbaar ik moest zijn voor alles wat ik heb en hoe fantastisch dit project is hier om deze kinderen straks onderwijs te bieden zodat ze onafhankelijk kunnen worden en zelfstandig een bestaan kunnen opbouwen.

Vanmiddag was er een groot feest ( video's zal ik nog uploaden) hierbij was werkelijk het hele dorp aanwezig, heerlijke muziek , lekker eten kortom een echt feest! Om even bij te komen van het harde trommelgeroffel ben ik even met mijn reisgenoot Tom een wandelingetje gaan maken in de buurt, morgen gaan we even naar de ''marche'' in Kita en Bamako, ik wil nog een aantal lappen meenemen met mooie opdrukken.

Reacties

Reacties

jon mann

dag ralph
het is leuk om nu via een andere weg iets meer over tom zijn reis te lezen! ik ga nog even verder zoeken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!